keskiviikko 4. syyskuuta 2013

WattiViestin lukijoille

This post is in finnish, mainly for the readers of my writing in the local WattiViesti magazine.

Muutama lukija on ottanut yhteyttä WattiViesti-juttuni johdosta. On kyselty mm. mistä käytettyjä komponentteja mahtaisi saada. Omat moottorini löysin Sähköautot - Nyt! -sivuston foorumin ilmoituspalstan kautta. Valitettavasti käytettyjä komponentteja on Suomessa liikkeellä mielestäni varsin harvoin. Toisaalta kerran hankitut omat komponentit on mahdollista kierrättää ajoneuvosta toiseen. Eri asia sitten on, kauanko Trafi suvaitsee hyväksyä mitään muutoksia. Suunta ei ole ainakaan parempaan päin. Syytä toki pitää etsiä myös kauempaa sekä paikallisesta lainsäädännöstä että EU-tasolta.

Toinen kyselty asia on sähkömoottoreiden teho. Jotain osviittaa käytettyjen moottoreiden tehoista saa esimerkiksi katsomalla Kostovin moottoreiden vertailua. Sähkömoottori kuitenkin eroaa polttomoottoreista samaan tapaan kuin esim. Diesel-moottori eroaa bensamoottorista, mutta vielä radikaalimmin. Tehohuippua ei esimerkiksi ole vaan moottorin täysi vääntö on käytettävissä heti kierrokselta nolla. Muunnetulla sähköautolla voi täten lähteä liikkeelle paikaltaan ilman kytkintä esimerkiksi jopa 3- tai 4-vaihteella. Oma kWsara-projektini ainakin näyttää kotipihassa liikkuvan näillä vaihteilla ihan hyvin. Peruutusvaihteen välitys on turhankin tiheä ja auto tahtoo singahtaa taaksepäin.

Moottorin lisäksi tehoon vaikuttaa toki myös käytetty ohjain ja akusto. Omaan autooni tuleva ohjain toimii 120 volttiin ja 600 ampeeriin asti, joten sen laskennallinen huipputeho on 72 kW. Todellinen mitattu teho voi sitten olla jotain ihan muuta ja tuo vääntökäyrän erilaisuus kannattaa edelleen pitää mielessä. Sähkömoottorin vääntö kun on tasainen aina sen huippukierroksille asti, jonka jälkeen vääntö alkaa loivasti laskea. Näiden asioiden lisäksi akuston tulee myös pystyä antamaan riittävä määrä ampeereja ja voltteja "kyykähtämättä". Teho on siis sähköautossakin monen tekijän summa.

Voin listata käyttämieni komponenttien hankintapaikkoja sitten kun olen varmistanut, että niillä todella pääsee muutoskatsastuksesta läpi eikä Trafi ala vaatia jotain sellaista, jota heidän ei mielestäni pitäisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti